Som glutenfri behöver man vara mycket noga med vad man äter. Vad som innehåller gluten eller ej är i vissa fall inte lika självklart som om något är veganskt eller ej. I synnerhet innebär en glutenfri kost endast på att undvika konsumtion av gluten men i allmänhet är det betydligt mer att undvika då många produkter innehåller gluten. Det är därför viktigt att läsa innehållsförteckningen på varor man misstänker kan innehålla gluten. Produkter innehållande gluten görs ofta glutenfri men kostar därför mer pengar än original produkten vilket kan öka matkostnaderna märkbart. Istället kan man försöka köpa naturligt glutenfria produkter. Men för att undvika att av misstag få i sig gluteninnehållande produkter kommer här en lathund över vad man bör undvika eller undersöka en extra gång: 

  • Hel- och halvfabrikat
  • Mjöl och gryn av vete, vetekli, dinkel, vetegroddar, kruskakli, durumvete. Vanligt havregryn och mannagryn
  • Bröd som bakats på ovanstående mjölsorter
  • Müsli och flingor av vete, råg, korn och havre
  • Pasta, couscous och bulgur. Går att byta ut mot glutenfri pasta
  • Fiskbullar
  • Panering
  • Fritering
  • Redda soppor och stuvningar
  • Köttbullar med exempelvis ströbröd eller brödbitar i
  • Korv
  • Pastej
  • Pannkakor
  • Färdiga kakmixer
  • Kakor
  • Tårtor
  • Potatis-kroketter, -bullar; rårakor och raggmunkar
  • Färdiga maträtter
  • Påssåser
  • Fonder
  • Blandade kryddor
  • Vissa chips
  • Glasstrutar
  • Lösgodis, lakrits, kexchoklad och fylld choklad
  • Ostbågar
  • Malt (öl)
  • Quorn
  • Rostad lök
  • Äggnudlar

Källor:

Lathund för att välja rätt

ICA tar ansvar – Gluten