Som vegan behöver man inte enbart ändra sitt sätt att äta utan även sitt sätt att handla. För en som tidigare konsumerat animaliska produkter tänker inte på hur mycket som man behöver byta ut. För att få ett hum om vad som kan ersätta vad kommer här en sammanställd ersättningsguide över ett par animaliska produkter och de veganska alternativen:

 

  • Smör – Carlhamns mjölkfria, Milda, Becel, Flora
  • Ägg – Fiberhusk, teffmjöl, kikärtspad, Aquafaba (beror lite på vad användningsområdet är)
  • Mjölk – Mandelmjölk, rismjölk, pistagemjölk, sojamjölk, hasselnötsmjölk, cashewmjölk, havremjölk etc.
  • Grädde – Havregrädde, sojagrädde, risgrädde, kokosgrädde, mandelgrädde, Carlhamn visp etc.
  • Yoghurt – Havregurt, sojayoghurt etc.
  • Ost – Sortiment från Vegustos, Astrid och aporna, Violife, Cheezly, Scheese
  • Creme Fraiche – Havrebaserad creme fraiche
  • Honung – Lönnsirap, agavesirap, vanligt socker
  • Bacon – Fejkon, rasher, bejkon
  • Korv – Rökt tofu, vegansk korv
  • Köttfärs – Torkad eller fryst sojafärs, linser, mosade böner, smulad stekt tofu, veganska färssåser från Veggo och Hälsans kök
  • Hamburgare – Frysta vegobörjare, skivad marinerad tofu, tempeh,
  • Köttbitar till grytor – Torkade sojabitar/strimlor, tofu, tempeh, seitan, veef, kinafärs, tzay
  • Kyckling – Produkter från Oumph eller Chichi, mock duck
  • Pålägg – Produkter från Astrid och Aporna, Redwood, Viana, Taifun, Wheaty
  • Majonnäs – Ersätt ägg med kikärtsspad eller göra sojamajonnäs
  • Glass – Tofuline och Oatly gör veganska glassar
  • Pasta – Torkad pasta är oftast äggfria annars finns bönpasta och risnudlar som alternativ

Veganias ersättningsguide

Veganska alternativ av ICA

Vegomagasinets ersättningsguide