FoodFighters

We fight for food! - Livet blir roligare om du lever för att äta

Månad: februari 2018

Telefonmöte med framtidens Foodfighter

Idag är det 100 dagar kvar till studenten och 3 dagar kvar innan vårt projekt ska redovisas i inspirationssyfte inför skolans samtliga årskurser. Det innebär att vi sitter och komprimerar hela vårt projekt till en 8 minuter lång presentation där vi ska inspirera och avslöja vad vi har kommit fram till med vårt projekt. Något som kan avslöjas är att det är tuffare än man tror.

 

Förutom detta har vi kommit i kontakt med Daniel Gillan. Daniel har nyligen startat upp företaget Foodfighters AB tillsammans med ett par kollegor. Han hittade vårt lilla gymnasieprojekt på Google och ville komma i kontakt med oss, något som vi tyckte var väldigt häftigt. Det vi pratade om hur vi startade vårt projekt och vad hans företag skulle syssla med. Daniel kommer tillsammans med sina kollegor jobba mot en hållbar konsumtion genom att kartlägga butiker och varor för att underlätta för konsumenten och ta makten ifrån handlarna och ge makten tillbaka till konsumenten. Ett spännande idé som vi gärna tar del av. När vi väl tackar för oss kommer Foodfighters leva kvar fast i en ny innovativ regi.

 

Länge leve Foodfighters

Mellanmålsdröm

En mellanmål som går fort är oftast a och o i mitt vardagsliv, men givetvis måste det vara gott och det får gärna kännas lite lyxigt. Mitt tips idag är en mumsig smoothie-bowl.

I bowlen nedan så har jag mixat

  • 1 flaska barbells vanilj milkshake
  • Frysta Hallon/blåbär
  • 1 banan (går även superbra med fryst banan, för lite mer “glass lik” bowl!

 

  1. Mixa ihop och lägg i en skål.
  2. Toppa med valfritt tillbehör. Jag valde lite glutenfri musli.
  3. NJUT

Önskar er alla en trevlig helg! /Sofia

 

Recept dedikerat till alla chokladlovers där ute, som kanske till och med åker skidor

Det finns ju inget bättre än att efter en hel dag i back komma hem och sätta sig i soffan med en stor kopp varm choklad. Eftersom vi i FoodFighters jobbar främst med veganskt och glutenfritt, men även att det ska vara hälsosamt, så tänkte jag idag dela med mig utav en underbar varm choklad, gjord på endast 3 ingredienser (4 för den som gillar kaffe)

 

  • En kopp valfri mjölk, dvs animalisk eller växtbaserad
  • Ca 1 msk kakao
  • Agavesirap efter smak
  • För den som vill: 1 shot espresso

 

Koka upp allt en kastrull och rör om.

 

MUMMA!!!

Två vecka kvar av FoodFighters

 

Vi är inne på slutspurten. Om två veckor avslutar vi det gemensamma projektet och övergår i det individuella skrivandet. En fantastisk, givande och intressant resa är alltså snart över. Mycket arbete har krävs, jag tror vi alla kan hålla med om att det varit mer än väntat, men jäklar vad nöjd jag är. Så mycket intressant jag fått lära mig, främst hur min egna kropp fungerar. Tack vare projektet har jag insett hur mycket bättre min kropp mår av att undvika gluten. Jag är mycket medveten om att detta inte passar alla, men för mig har det varit räddningen på flera områden, så som att jag inte alls är lika svullen om magen längre, mina magsmärtor som jag efter vissa måltider fick är dessutom mer eller mindre som bortblåsta. Hur nice? Min mage har inte haft det lätt det senaste året, men just nu mår min mage som aldrig förr! Jag vet inte om vi delat med oss om resultatet av projektet? Oavsett så kan jag dra det igen!

 

  • Att äta glutenfritt utifrån våra blodvärden och vårt loggskrivande visade det sig vara bättre jämfört med att äta en gluten inkludernade kost.
  • En vegansk kost visade sig vara svårare. Notera att vi här valde att inte lägga till några kosttillskott som vi var medvetna om att de eventuellt skulle behövas. Vi läste inte heller på extremt mycket om vad man kan tänka sig behöva äta, just för att vi ville få ett resultat som återspeglar hur kroppen hos en individ utan större kunskaper. Så som vi tror att många ungdomar som hoppar på den veganska kosten lever. Ett mål per dag (lunchen hos underbara Ginger hälsobar) var av vettiga och väldigt bra produkter. Övriga måltider kunde variera från bra råvaror till lite sämre. Resultatet av det hela visade att många blodvärden sjönk, men även måendet hos testpersonerna blev sämre. Så klart hade resultatet kunnat se väldigt annorlunda ut om vi tagit de kosttillskott som rekommenderas att veganer att inta, men även om man lagt upp ett kostschema på vad som skulle intas per dag.

 

Fredag vecka 9, då smäller det. Då är det dags presenterar resultat och hela projektet för skolan. Alla tips ska fram, vi ska lära de ett och annat om hur kroppen fungerar och hur den framförallt reagerar på en snabb kostförändring.

 

Men först så har vi nu i veckan som kommer ett välbehövligt lov, men jag (Sofia) lovar er att slänga upp ett perfekt recept som kanske passar er lite extra som är och åker skidor, precis som mig. Men ännu ett mumsigt mellanmålstips ligger på lager!

FC37866D-120A-4EF3-B877-1017A0987F63

 

© 2018 FoodFighters

Tema av Anders NorenUpp ↑