FoodFighters

We fight for food! - Livet blir roligare om du lever för att äta

Månad: december 2017

Jullov!

God Jul och Gott Nytt År

FoodFighters går på julledighet och laddar upp batterierna för de avslutande veckorna i inledningen av nästa år. Vi är tillbaka i skolan vecka 2 och vecka 3 kommer vara en hel vecka tillängnat projektarbetet. Den veckan kommer vi ägna åt att slutföra och sammanställa vårt projekt som kommer avslutas vecka 7 med en redovisning för skolans elever.  Somliga av oss kommer behöva börja med gymnasiearbetet redan vecka 3 för att få ihop det. Håll tummarna för att vi lyckas knyta samman säcken i slutändan.

Med det sagt önskar vi alla en riktigt god jul och ett helt underbart nytt år

Återseende i januari! / FoodFighters

Övergången till och från veganism

Hej igen!

Nu har vi ju som sagt blivit klara med vår undersökning av glutenfri och vegansk kost! Vi har dessutom blivit klara med vår så kallade ”testvecka” där vi mätte vad vi åt i en vecka efter att vi bytte tillbaka till vår vanliga kost.

Så hur har övergången mellan de olika kosterna egentligen gått?

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag tyckte att övergången till vegansk kost inte alls var lika svår som jag hade trott! Jag förväntade mig trötthet, illamående och magproblem men lyckades faktiskt undvika allt detta. Det var svårt att tänka på vad man åt hela tiden men efter bara några dagar hade jag vant mig.

Däremot när vi bytte tillbaka till vår vanliga kost så fick jag lite magproblem, förmodligen eftersom jag åt väldigt mycket mjölkprodukter på en och samma gång. Efter detta följde även lite magproblem i veckan. Så allt som allt gick det inte alls enligt mina förväntningar!

Det har varit flera roliga och framförallt lärorika veckor och vi har fått med oss en hel del ny information till våra gymnasiearbeten, som vi nu kommer att börja med. Så stay tuned för att läsa mer om våra arbeten nu och i framtiden!

– Linnea

Bananpannkakor

Ännu ett fantastiskt gott recept på pannkakor för er som äter glutenfritt!

Bananpannkakor är enkelt gjorda och kräver endast två ingredienser, bananer och ägg.

För 1 portion behöver du:

  • 1 banan
  • 2 ägg
  • Eventuellt lite vaniljpulver (inte samma sak som vaniljsocker)
  • Toppa med det du tycker om! Förslagsvis bär, frukt, kokosflingor och lite agavesirap

Som vanligt är även detta receptet sockerfritt! Perfekt mellanmål eller en lite lyxigare frukost kanske

Smaklig måltid!

 

© 2018 FoodFighters

Tema av Anders NorenUpp ↑